למה שיווק גאדג'טים בישראל?
שיווק גאדג'טים הוא לדעת איך להתאים לצרכים, איך ליצור מותג ולקשר חוויות מסוימות למותג שלי, כיצד למכור את המוצר, למי למכור ואיך ליצור איתו קשר שיימשך לאורך זמן.
ההגדרה הרשמית של שיווק הנה "חליפין של ערך". בהגדרה היותר רחבה, שיווק הנו התהליך שבו יחידים וקבוצות משיגים את מה שהם רוצים על ידי יצירה, הצעה וחילופין של דברים בעלי ערך. למעשה, שיווק הוא החלק במנהל עסקים המתייחס ללקוחות.
חליפין של ערך
ערך – למושג זה יש הרבה מאוד הגדרות, אבל לרוב ההגדרה היא תועלת פחות עלות. כשאנו מדברים על שיווק אנו מדברים על שני סוגים עיקריים של ערך: ערך החברה (או ערך של מוצר או גאדג'ט) לצרכן, כלומר מה הצרכן מקבל מהחברה, מהמוצר. הערך השני הנו ערך הצרכן לחברה, כלומר, מה החברה עצמה מקבלת מהצרכן (סוג ערך זה הוא חדש בהתייחסות אליו בלימודי השיווק).
כלומר, כל אחד מהצדדים בעסקת החליפין הזו מקבל משהו מהצד השני. כדי לקיים חליפין דרושים חמישה תנאים:
• יש לפחות 2 צדדים לחליפין
• לכל צד יש דבר מה העשוי להיות בעל ערך לצד השני
• כל אחד מהצדדים מסוגל לתקשר ולספק את הערך
• כל אחד מהצדדים חופשי לקבל או לדחות את הצעת החליפין
• כל אחד מהצדדים מאמין כי ראוי או רצוי לסחור עם הצד האחר
הסעיף החמישי מדבר על כך שכל אחד מהצדדים מאמין שהוא ירוויח. אך ישנו כאן איזשהו פרדוקס – כיצד ייתכן שכל אחד מהצדדים מרוויח? התשובה לכך היא שערך הנו דבר סובייקטיבי. כל אחד מגדיר ערך בצורה אחרת, ולכל צד יש משהו אחר שהוא רוצה,, ולכן סחר חליפין יכול להתקיים כלל (כלומר, שני צדדים שלכל אחד מהם יש משהו מסוים שהוא יכול לספק, אך רוצה משהו שיש לצד השני. קצת כמו משא ומתן עם ילדים).
אם כך, העיסוק בשיווק הנו זיהוי של מי שרוצה ומי שיכול להחליף איתנו ערך, מבינים מה הערך שהצד השני רוצה לקבל ודואגים לתת לו להרגיש שהוא הרוויח, דואגים ליצור ולהעביר לו את הערך הזה בצורה שתהיה רווחית גם עבורנו, כמובן. זהו שיווי המשקל בעסקים, ולמרות שלעתים הוא נראה מנוגד לעצמו, הוא אינו.
איזה מוצרים משווקים? איזה גאדג'טים?
הכל. רעיונות, אנשים, שירותים, מוצרים. כל דבר כיום נצרך באיזשהו אופן, ולכן זקוק לתהליך השיווקי.
מהו ניהול השיווק?
התהליך הניהולי שבאמצעותו מבצעים את החליפין. הוא כולל בתוכו שלושה שלבים:
• הבנת הערך – אני כחברה חייבת להבין דבר ראשון מהו הערך שהחברה שלי מספקת. מה אנו מייצרים, מה אנו מוכרים ולמי זה טוב.
• יצירת הערך – תכנון המוצר הספציפי. מה הוא יהיה, מה יהיו מאפייניו, כיצד הוא ייראה.
• העברת הערך – פרסום המוצר, ההכרזה לציבור הצרכנים כי יש לי מוצר שאני מעוניינת ויכולה לספק, ולבסוף גם העברתו.
עם הזמן התפתחה פרקטיקה קבועה לפיה פועלים בשיווק. שיטה זו נקראת התהליך השיווקי המודרני והיא כוללת מספר שלבים:
• מחקר: ניתוח מצב ולימוד השוק – אנו לומדים מה הלקוחות רוצים, מה המתחרים רוצים, מה הסביבה רוצה, וכד'.
• פילוח – חלוקת האוכלוסייה לתתי קבוצות עם כל מיני מאפיינים הרלוונטיים לנו
• בחירת שוק מטרה – בחירת אותו פלח שאליו אנו מפנים את המוצר שלנו. כמובן שזה יהיה הפלח עם הסיכוי הרבה ביותר לרווחים.
• מיצוב – כאן נכנס המיתוג, כיצד אנו רוצים להיתפס על ידי אוכלוסיית היעד, איזו תדמית אנו רוצים ליצור למוצר.
• קביעת התמהיל השיווקי – ארבעת הP: Pruduct, Price, Place, Promotion.
אנו נעבור על כל אחד מהשלבים הללו בהמשך.
מי מנהל את התהליך השיווקי?
כל אחד. גם אם אינו מתכוון באופן ישיר לעסוק בשיווק, יש לו נגיעה לתחום השיווקי והוא צריך לדעת כיצד לעשות זאת. הסיבה לכך ששיווק הנו התהליך המתייחס ללקוחות, ושום חלק בעסק אינו קיים ללא לקוחות. השיווק אחראי על כל שמירת הקשר עם הלקוחות, ומבלי שזה קורה אין קיום לחברה. לכן, כל העובדים מדרגת המנכ"ל חייבים להתמצא בתהליך השיווקי, כולל מנהלי פיתוח, מנהלי כספים, וכמובן שכל מי שקשור במחלקת השיווק. מחלקת השיווק מנהלת את התהליך ומשתמשת בכלים מקצועיים כדי לאסוף ולהציג מידע ולקבל החלטות.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.https://www.out-of-the-box.co.il